1 Algemeen
1.1 Onder deze Verkoop- en Leveringsvoorwaarden wordt verstaan:
Opdrachtnemer: OrganiVerde®.
Opdrachtgever: de contractuele wederpartij van de opdrachtnemer.
1.2 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen van Opdrachtnemer, op alle overeenkomsten die Opdrachtnemer sluit en op alle overeenkomsten die hiervan het gevolg kunnen zijn.
1.3 Opdrachtnemer wijst de toepasselijkheid van eventuele algemene voorwaarden van Opdrachtgever uitdrukkelijk van de hand.
1.4 Indien enige bepaling nietig is of vernietigd wordt, dan tast dit de geldigheid van de overige bepalingen niet aan. Opdrachtnemer en Opdrachtgever zullen in overleg treden om te trachten overeenstemming te bereiken over aanpassing en vervanging van de nietige of vernietigde bepaling, zodanig dat deze niet langer nietig of vernietigbaar is, die voor wat betreft de aard en strekking zo dicht mogelijk aansluit bij de nietige of vernietigde bepaling.
2 Aanbieding en totstandkoming overeenkomst
2.1 Alle in de offerte genoemde aanbiedingen van Opdrachtnemer zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders overeen gekomen.
2.2 Als Opdrachtgever aan Opdrachtnemer gegevens verstrekt, mag Opdrachtnemer uitgaan van de juistheid hiervan en zal hij zijn aanbieding hierop baseren.
2.3 Een offerte wordt tot overeenkomst doordat Opdrachtgever de offerte van Opdrachtnemer schriftelijk dan wel per e-mail bevestigt.
2.4 Alle overeenkomsten kwalificeren als een inspanningsverplichting, tenzij partijen uitdrukkelijk een resultaatsverplichting overeen komen.
3 Prijs
3.1 Opdrachtnemer is gerechtigd de overeengekomen prijs tussentijds te verhogen, indien en voor zover zich onvoorziene kostprijsverhogende omstandigheden (zoals BTW/belastingen) voordoen na het afsluiten van de overeenkomst, dan wel na het verzenden van de offerte. In dit geval zal Opdrachtgever hiervan altijd schriftelijk dan wel per e-mail op de hoogte worden gesteld.
3.2 In de in de offerte genoemde prijsopgave is exclusief reis- en eventuele verblijfkosten, alsmede overige kosten (fotokopieën, assessments, voorbereidingstijd, BTW) en voorschotten, tenzij afzonderlijk vermeldt.
4 Vertrouwelijkheid
4.1 Behoudens wettelijk voorschrift is Opdrachtnemer verplicht tot geheimhouding van alle informatie en gegevens van Opdrachtgever jegens derden. Hij zal in het kader van de opdracht redelijke voorzorgsmaatregelen nemen ter bescherming van de belangen van de Opdrachtgever. Evenzo zal de Opdrachtgever, zonder instemming van Opdrachtnemer, aan derden geen mededelingen doen over de aanpak, werkwijze en rapportages van Opdrachtnemer.
5 Intellectuele eigendom
5.1 Opdrachtnemer behoudt te allen tijde alle intellectuele eigendomsrechten op door hem gemaakte werken, ‘geestesproducten’, waaronder doch niet uitsluitend: plannen, presentaties, films, concepten voor events en projecten, documenten, hand-outs, afbeeldingen, tekeningen, programmatuur en/of de hierop betrekking hebbende informatie en ‘know-how’.
5.2 De in het vorige lid genoemde zaken mogen zonder schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer noch geheel noch gedeeltelijk worden gekopieerd, noch aan derden worden getoond, ter hand gesteld of op andere wijze worden bekend gemaakt, noch door Opdrachtgever worden gebruikt of ter beschikking worden gesteld anders dan voor het doel, waarvoor ze door Opdrachtnemer verstrekt zijn.
5.3 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor inbreuken op intellectuele eigendomsrechten van derden.
6 Betalingsvoorwaarden
6.1 De volgende betalingsregeling is van toepassing: betaling binnen 14 dagen na (deel)factuurdatum.
6.2 Ongeacht de overeengekomen betalingscondities is Opdrachtgever verplicht op verzoek van Opdrachtnemer een naar diens oordeel voldoende zekerheid voor betaling te verstrekken. Indien Opdrachtgever hier niet binnen de gestelde termijn aan voldoet raakt hij in verzuim. Opdrachtnemer heeft dan het recht de overeenkomst te ontbinden en zijn schade op Opdrachtgever te verhalen.
6.3 Indien er gerede twijfel bij de Opdrachtnemer bestaat omtrent de betalingscapaciteit van de Opdrachtgever, is Opdrachtnemer bevoegd haar prestaties ingevolge de overeenkomst van opdracht op te schorten, totdat Opdrachtgever zekerheid voor de betaling heeft verschaft. De Opdrachtgever zal op eerste verzoek van Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtnemer voldoende zekerheid stellen voor de voldoening door de Opdrachtgever van haar verplichtingen uit de overeenkomst van opdracht in de vorm van een onherroepelijke bankgarantie of daarmee redelijkerwijs gelijk te stellen zekerheid.
6.4 Het recht van Opdrachtgever om zijn vorderingen op Opdrachtnemer te verrekenen is uitdrukkelijk uitgesloten, tenzij dit in strijd is met dwingendrechtelijke regelgeving.
6.5 De volledige vordering tot betaling is onmiddellijk opeisbaar indien:
a. een betalingstermijn is overschreden;
b. de Opdrachtgever failliet of in surseance is;
c. de Opdrachtgever als vennootschap wordt ontbonden of geliquideerd;
d. de onderneming van Opdrachtgever wordt verkocht of beëindigd;
e. de Opdrachtgever als natuurlijke persoon onder curatele wordt gesteld of overlijdt.
6.6 Opdrachtgever is rente verschuldigd vanaf 14 dagen nadat de factuur is ontvangen. Indien de factuur al is gestuurd voordat de opdrachtnemer de dienst heeft geleverd, dan geldt een termijn van 14 dagen na de ontvangst van de dienst. Als de betaling niet binnen de overeengekomen termijn van 14 dagen heeft plaatsgevonden treedt de wettelijke rente in werking zonder dat een aanmaning/ingebrekestelling vereist is.
6.7 Rente bij zakelijke transacties:
De verschuldigde rente bij zakelijke transacties is gelijk aan de overeenkomstig het Burgerlijk Wetboek vastgestelde hoogte van de wettelijke handelsrente (artikel 6:119a en 120 lid 2 BW).
6.8 Buitengerechtelijke kosten bij zakelijke transacties:
Wanneer betaling niet binnen de overeengekomen termijn van 14 dagen heeft plaatsgevonden is Opdrachtgever zonder ingebrekestelling in verzuim en is Opdrachtgever aan Opdrachtnemer de buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd ter hoogte van 15% van de hoofdsom vermeerderd met eventuele rente op grond van artikel 6.5, met een minimum van € 50,-. Als de werkelijk gemaakte buitengerechtelijke kosten de bovenstaande berekening overtreffen, zijn de werkelijk gemaakte kosten door Opdrachtgever verschuldigd.
6.9 Indien Opdrachtnemer in een gerechtelijke procedure in het gelijk wordt gesteld, komen alle kosten die hij in verband met deze procedure heeft moeten maken voor rekening van Opdrachtgever, tenzij dit in is strijd met dwingendrechtelijke regelgeving.
7 Onuitvoerbaarheid van de opdracht
7.1 Indien één van de partijen wordt getroffen door een situatie van overmacht zal deze
daarvan onmiddellijk mededeling doen aan de andere partij. Partijen zullen in overleg tot een redelijke oplossing trachten te komen.
7.2 Opdrachtnemer heeft het recht de overeengekomen werkzaamheden op te schorten indien hij door omstandigheden, welke buiten zijn invloedssfeer liggen of waarvan hij bij het sluiten der overeenkomst niet op de hoogte was of kon zijn, tijdelijk verhinderd is zijn verplichtingen na te komen.
7.3 Als overmacht heeft, in het kader van deze overeenkomst van opdracht, naast het in de wet bepaalde, ook te gelden iedere situatie waarin nakoming door Opdrachtnemer van haar verplichtingen wordt verhinderd als gevolg van werkstaking en werkonderbreking onder personeel van Opdrachtnemer of derden (zowel georganiseerd als ongeorganiseerd), ziekte van personeel, weersinvloeden, wateroverlast, diefstal, op welke wijze dan ook verloren gaan van materialen, ongeschiktheid van materialen waarvan Opdrachtnemer bij uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt en overmacht aan de zijde van toeleveranciers van Opdrachtnemer of toeleveranciers voordien in de keten, waaronder storingen in elektriciteit, communicatie- en ICT-systemen.
7.4 Indien de overmachtssituatie langer dan twee maanden duurt of de nakoming blijvend onmogelijk wordt kan de overeenkomst worden ontbonden voor dat deel dat nog niet is nagekomen. Opdrachtgever heeft in dat geval geen recht op vergoeding van de ten gevolge van de ontbinding geleden schade.
8 Wijziging van de opdracht
8.1 Mochten er zich in het kader van de opdracht omstandigheden voordoen die bij de start van de opdracht niet waren voorzien, dan zal in onderling overleg en in goede harmonie naar een oplossing worden gezocht, zoals bijvoorbeeld aanpassing van de opdracht.
8.2 Indien de omvang van de aan Opdrachtnemer verstrekte opdracht na het sluiten van de betreffende overeenkomst om welke reden dan ook wijzigt, is Opdrachtnemer gerechtigd eventueel meerwerk bij Opdrachtgever in rekening te brengen.
8.3 Van meerwerk is ook sprake indien de door Opdrachtgever verstrekte informatie niet overeenstemt met de werkelijkheid.
8.4 Bij wijziging van de opdracht zullen aangepaste en nieuwe condities toegevoegd worden aan de oorspronkelijke opdracht en daarmee één geheel vormen.
9 Ontbinding/opschorting
9.1 Indien Opdrachtgever niet, niet behoorlijk of niet tijdig aan enige verplichting, uit de met Opdrachtnemer gesloten overeenkomst voldoet, alsmede in geval van faillissement, surseance van betaling of onder curatelestelling van Opdrachtgever of stillegging of liquidatie van diens bedrijf, is Opdrachtnemer gerechtigd de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, dan wel de (verdere) uitvoering van de overeenkomst op te schorten. Opdrachtnemer is in die gevallen voorts gerechtigd onmiddellijk voldoening van het haar toekomende te vorderen.
9.2 Een en ander laat onverlet de overige aan Opdrachtnemer toekomende rechten, waaronder begrepen het recht op vergoeding van de door de ontbinding geleden schade.
9.3 Opdrachtnemer is in het geval van een ontbinding als in het eerste lid genoemd nimmer gehouden tot enige vergoeding van schade aan Opdrachtgever.
10 Aansprakelijkheid
10.1 Opdrachtnemer is slechts aansprakelijk voor schade geleden door Opdrachtgever, die het rechtstreeks en uitsluitend gevolg is van een aan Opdrachtnemer toe te rekenen tekortkoming en/of een aan Opdrachtnemer toe te rekenen onrechtmatige daad, voorzover deze het gevolg is van het niet in acht nemen door Opdrachtnemer van de zorgvuldigheid, deskundigheid en het vakmanschap waarop in het kader van de betrokken opdracht mag worden vertrouwd. Met dien verstande dat de aansprakelijkheid wordt beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval uit hoofde van de door Opdrachtnemer gesloten aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Daarbij moeten de volgende beperkingen in acht worden genomen:
a. Niet voor vergoeding in aanmerking komt gevolgschade, waaronder doch niet uitsluitend, bedrijfsschade, indirecte schade, derving van omzet en winst, gemiste kansen, imagoschade, schade door bedrijfsstilstand, enz. door welke oorzaak ook ontstaan.
b. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk indien de schade het gevolg is van door Opdrachtgever onjuist verstrekte gegevens.
c. De aansprakelijkheidsbeperkingen gelden ook indien Opdrachtnemer aansprakelijk is voor fouten van door Opdrachtnemer ingeschakelde derden of voor het niet deugdelijk functioneren van de door Opdrachtnemer bij de uitvoering van de overeenkomst gebruikte apparatuur, software, gegevensbestanden en het gebruik van andere zaken in de meest ruime zin des woords.
d. De aansprakelijkheidsbeperking zoals weergegeven in de voorgaande leden geldt niet ingeval de door Opdrachtgever geleden schade het gevolg is van de opzet van Opdrachtnemer of de opzet of bewuste roekeloosheid van leidinggevende ondergeschikten van Opdrachtnemer.
e. Iedere aansprakelijkheid van Opdrachtnemer vervalt indien Opdrachtgever niet binnen één jaar nadat Opdrachtgever zowel van de schade als van de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer op de hoogte had kunnen zijn, de Opdrachtnemer in rechte betrokken heeft door middel van het uitbrengen van een dagvaarding.
11 Geschillen en Klachten
11.1 Overeenkomsten tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer worden beheerst door het Nederlands recht.
11.2 Reclame dient schriftelijk en zo spoedig mogelijk te geschieden, doch uiterlijk binnen 7 dagen na aflevering ofwel- bij niet zichtbare gebreken binnen 7 dagen nadat de gebreken redelijkerwijs konden worden geconstateerd.
11.3 Het indienen van een klacht geeft de Opdrachtgever niet het recht zijn verplichtingen geheel of gedeeltelijk op te schorten.
11.4 Indien er door of naar aanleiding van de opdracht een geschil rijst tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer, dan zullen partijen trachten dit geschil in der minne te schikken.
11.5 Een geschil is aanwezig indien één der partijen zulks schriftelijke aan de wederpartij kenbaar maakt onder opgave van hetgeen naar het oordeel van die partij het onderwerp van geschil is.
11.6 Indien het geschil niet op minnelijke wijze wordt opgelost, zal het worden voorgelegd aan de bevoegde burgerlijke rechter.